Zwangerschap 22 Jun 2020 Paulien

7 tips om af te koelen als je zwanger bent tijdens een hittegolf

Een baby creëren met alles erop en eraan, vraagt veel van jouw lichaam. Soms kan het best lastig zijn en dan kan je hete temperaturen best wel missen, maar met deze tips hou jij het hoofd koel. 

7 tips om af te koelen als je zwanger bent tijdens een hittegolf

1. Drink voldoende

Volwassenen zouden minstens 1,5 tot 2 liter per dag moeten drinken. Zeker als je zwanger bent, omdat je lichaam dan meer vocht nodig heeft om de verschillende processen die in je lichaam afspelen optimaal te laten werken. Denk daarbij aan water of thee en probeer zoete drankjes zoveel mogelijk te laten staan.

‘Nog meer toiletbezoeken?!’ Dat is inderdaad een nadeel, maar je zorgt er zo wel voor dat je vochtbalans op peil blijft. Water drinken hoeft trouwens helemaal niet saai te zijn. Vul een karaf met ingrediënten zoals komkommer, citroen, munt of aardbeien, en zet het de avond van tevoren in de koelkast.

2. Draag luchtige kleding

Kies voor katoenen of linnen kleding, want dat zijn stoffen die het meeste ‘ademen’. Pluspunt aan de zomer: je kan je mooie buik beter showen in een zomerjurkje. Als ’t koud is, moet je ‘m verstoppen onder 8 lagen winterkleding.

3. Doe het rustig aan

Tussen 11 en 15 uur kan je het beter rustig aan doen, want dan is de zon het felst. Het houden van een siësta is niet voor niets de normaalste zaak van de wereld in landen met een tropisch klimaat. Nu heb je tenminste een goed excuus om even in de zetel te liggen.

4. Ga goed voorbereid het huis uit

Ga je voor een lange periode naar buiten? Zorg dan dat je jezelf goed insmeert met een hoge factor zonnebrandcrème en draag een pet of hoed. Ook al ben je een zonaanbidder en kan je ‘goed tegen de zon’, zoek toch liever wat schaduw op. Zo voorkom je onder andere een zwangerschapsmasker.

5. Zoek verkoeling

Door een voetenbadje voor jezelf te maken, zorg je ervoor dat je het iets aangenamer hebt. Het kan ook helpen om een ventilator aan te zetten in de kamer of een lauwwarme douche of bad te nemen. Je kan ook een koud washandje op je voorhoofd en nek leggen, of handiger: een warmwaterkruik die je vult met ijskoud water. Een kersenpit kan trouwens ook, even in de koelkast of diepvries en klaar. Een extra voordeel van het warme weer: je hebt een goed excuus om af en toe lekker te genieten van een waterijsje.

6. Pas op met zout eten

Door te veel zout te eten, hou je extra vocht vast en kunnen je handen en voeten opzwellen. Het kan dan ook verstandig zijn om al voor de zomer losbarst je ringen uit te doen. Door geregeld je benen omhoog te houden, bijvoorbeeld door languit op de bank te zitten, kan overtollig vocht makkelijker wegzakken. Zo voorkom je gezwollen enkels.

7. Hou je slaapkamer koel

Een goeie nachtrust is helemaal niet meer vanzelfsprekend als de temperaturen de pan uitswingen, tel daar nog eens een dikke buik én plaspauzes bij… Hou overdag de gordijnen dicht en zet ’s avonds pas het raam open (met een muggennet ervoor). Kies voor katoenen lakens en leg een natte washand of handdoek in je nek of op je voorhoofd als je gaat slapen. Een lauwwarme douche kan ook nog bevorderlijk zijn.

Lees ook:
De cozy bump is het hebbeding voor zwangere vrouwen deze zomer
Checklist: wat moet er zeker op je geboortelijst staan?

Bron:
www.gezondzwangerworden.be
www.myfamily.be

We hebben ook een wekelijkse nieuwsbrief.

Wil jij die graag in je mailbox? Schrijf je dan hier in!

Reageer op artikel:
7 tips om af te koelen als je zwanger bent tijdens een hittegolf
Sluiten