Zwanger en misselijk? Tips van 10 mama’s

Als je zwanger bent en last hebt van misselijkheid, ben je wanhopig op zoek naar info over wat je (net niet) moet eten en hoe je dat misselijkmakende gevoel kunt verlichten. We hebben 10 mama’s gevraagd wat voor hen hielp. Misschien zit er voor jou wel een gouden tip bij?

Tips tegen zwangerschaps- en ochtendmisselijkheid

Noémie: “Ik ging voor zelfgemaakte milkshakes (melk + ijs) en cola. En als dat niet kon: brood en warme chocolademelk.

Aude: “Droge koekjes bij de hand hebben. Ik had zoete en hartige in mijn tas en in mijn auto, en water. Ik denk dat je vooral een lege maag moet vermijden. Anders thee, gember zuigtabletten of snoepjes, en als laatste redmiddel het medicijn Navalit, voorgeschreven door de arts.

Amélie: “Ik had echt moeite om eten te vinden waar ik niet ziek van werd. Waar ik mee weg kon komen was: boterhammen met gezouten boter, hummus, misosoep, witte rijst, Kiri en andere kazen met weinig smaak, evenals enkele zeer specifieke koekjes, altijd voor kinderen (Lulu-berenkoekjes bijvoorbeeld). Wat drank betreft, kon ik geen koffie, thee of kruidenthee meer drinken. Zelfs kraanwater lustte ik niet meer, ik vond dat ik er een metaalsmaak aan overhield. Dus dronk ik heel licht water zoals Volvic of Mont-Roucous.

Lees ook: Wat is zwangerschapsmisselijkheid en wanneer moet je naar de dokter?

Yousra: “Ik ging steevast voor geperst sinaasappel- of grapefruitsap. Tweede tip: houd je maag vol met kleine porties. Eet bijvoorbeeld kleine boterhammen met kaas, koekjes, appels, peren, enz. En als derde tip: verse gemberthee!”

Manon: “In het begin moest ik Navalit nemen, voorgeschreven door de dokter. Zuigen op ijsblokjes deed ik ook vaak. Soms kon ik citroenwater drinken, maar soms niet, want ik had ook last van reflux dus probeerde ik zuur voedsel toch ook wat te vermijden.”

Sarah: “Ik was echt ziek in het eerste trimester, maar citroensap met gember deed wonderen. Wat eten betreft, ging ik voor toast met roomkaas, koekjes en puree. Eigenlijk alles wat weinig smaak had en makkelijk te verteren was, een beetje zoals een baby…”

Aline: “Ik nam altijd gember zuigtabletten van de apotheek.”

Lees ook: Wat kan je doen tegen zwangerschapsmisselijkheid?

Emilie: “Gembertabletten, koud water met citroensap, hummus, Wasa-crackers, soep, rijst… Blijf alleszins niet uren met een lege maag zitten, anders wordt het nog erger.”

Mia: “Van zodra ik opstond, at ik een toast. Niet dat het de misselijkheid voorkwam, maar zonder toast was het nog erger.”

Gaëlle: “Ik zweerde bij citroen-gember infusies en Nic-Nac-koekjes. Ik had altijd een klein zakje in mijn tas.”

Lees ook: Hoe weet je of je zwanger bent van een tweeling?

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Zwanger en misselijk? Tips van 10 mama’s
Sluiten