Waarom je als (toekomstige) mama gezond moet eten

Als mama bepaal jij wat je kindje eet. Je wil hem natuurlijk de beste start geven, zowel qua melk als papjes, maar diëtisten benadrukken dat je ook tijdens en zelfs vóór de zwangerschap moet kiezen voor een mooi uitgebalanceerd eetschema.

Een gezonde, gevarieerde voeding en een gezond gewicht hebben niet alleen een positieve invloed op de vruchtbaarheid, maar zijn ook essentieel voor een vlot verloop van de zwangerschap, bevalling en kraamtijd. Bovendien kan je kindje zich zo optimaal ontwikkelen voor én na de geboorte. Diëtisten verwijzen naar deze belangrijke periode als ‘de eerste 1000 dagen’: 270 in de buik, 365 in het eerste levensjaar en nog eens 365 in het tweede levensjaar.

Wat moet je eten tijdens je zwangerschap?

Om het risico op diabetes, obesitas en hart- en vaatziekten op latere leeftijd zo klein mogelijk te houden, is het belangrijk dat een toekomstige mama voldoende energie, eiwitten, vitaminen en mineralen inneemt. Denk maar aan volle granen, groenten, fruit en gezonde vet- en eiwitbronnen. Hier vind je een mooi overzicht.

Wat doet een diëtist?

Wie last heeft van zwangerschapsdiabetes, overgewicht, aanhoudende misselijkheid of andere fysieke klachten kan bij diëtisten aankloppen voor extra tips en informatie, maar eigenlijk hoef je zelfs helemaal geen direct aanleiding te hebben om langs te gaan. Nog te vaak denken we dat diëtisten er enkel zijn om ons te helpen vermageren, maar ze kunnen even goed deel uitmaken van het medische team, naast een arts, gynaecoloog, vroedvrouw en andere (para)medici. Tijdens de Week van de Diëtist, die dit jaar van 16 tot 22 maart plaatsvindt, wil de Vlaamse Beroepsvereniging van Diëtisten alle mama’s en papa’s in spe daarop attent maken. Neem dus gerust vrijblijvend contact op.

Lees ook: Wat kan je eten als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid?

Meer info:
https://vbvd.be
https://www.gezondleven.be

 

 

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Waarom je als (toekomstige) mama gezond moet eten
Sluiten