Waarom is de bekkenbodem zo belangrijk?

We zijn heel trots om te melden dat we samenwerken met experte Hedwig Neels van The Pelvic Floor om aan de hand van enkele artikels rond gevoelige topics de bekkenbodemproblematiek uit de taboesfeer te halen, maar laten we beginnen bij het begin: wat doen die bekkenbodem spieren precies, en waar liggen ze eigenlijk?

Wat is de bekkenbodem?

Het bekken is een soort trechter van botten. De blaas, baarmoeder, vagina en het einde van de darm liggen in het bekken. Of beter gezegd: ze hangen met banden en bindweefsel op aan de botten van het bekken en andere vliezen in de onderbuik. Deze banden zijn gemaakt van bindweefsel en ligamenten. Onderaan bestaat de bekkenbodem uit verschillende spieren (verdeeld in oppervlakkige en diepere spierlagen). De bekkenbodem is dus een complex geheel van spieren, bindweefsel, zenuwvezels en vaatweefsel, die de bodem van de trechter afsluit en de organen in het bekken. De bekkenbodem heeft een opening voor de plasbuis, vagina en anus.

Wat doet de bekkenbodem?

De bekkenbodem heeft verschillende functies:

  • ze geeft steun aan de organen in de buikholte, zoals de darmen, de blaas en de baarmoeder
  • ze beheerst de sluitspieren: de bekkenbodem speelt een belangrijke rol bij het plassen en ontlasten. Zo is er ontspanning nodig om te kunnen plassen en ontlasten.
  • ze vangt de drukverschillen op die in de buikholte ontstaan bij het lachen, niezen, hoesten,…
  • ze heeft een seksuele functie. Het aanspannen van de bekkenbodem speelt een rol bij het ervaren van seksuele gevoelens. Het orgasme zelf bestaat uit een aantal ritmische samentrekkingen van de bekkenbodemspieren.

Hoe kan je je bekkenbodemspieren leren voelen?

Je bekkenbodemspieren lopen van je schaambeen tot staartbeen en van de ene naar je andere zitbeenknobbel. Je kan ze heel bewust op- en ontspannen. Je kan ze proberen voelen als je met een volle blaas naar het toilet gaat door je plasstraal even te onderbreken. Stopt de straal of wordt deze een stukje minder? Dan doe je dat dus met je bekkenbodemspieren.

Wanneer komen bekkenproblemen voor?

De meeste bekkenbodemproblemen manifesteren zich tijdens en na de zwangerschap. Meer dan
50 % van de zwangere vrouwen heeft wel eens urineverlies en bij één op drie mama’s blijft dat ook zo na de zwangerschap. Één op acht heeft ook stoelgangverlies na de bevalling en maar liefst de helft van de vrouwen ondervindt een verzakkingsprobleem in de bekkenbodem.

Lees ook:
Nieuw online platform: ‘The Pelvic Floor’ wil bekkenbodemtaboe doorbreken
Oefeningen om de bekkenbodemspieren te versterken

Bronnen:
https://www.thepelvicfloor.be
https://bekkenbodemproblemen.be

Auteur: Axelle Brants, in samenwerking met experte Hedwig Neels, PhD, initatiefnemer en drijvende kracht van The Pelvic Floor, postdoctoraal onderzoeker en bekkenbodemkinesitherapeut aan UAntwerpen en in het UZA.

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Waarom is de bekkenbodem zo belangrijk?
Sluiten