Mama & papa 18 May 2019 Paulien

7 tips om goed voor jezelf te zorgen wanneer je net moeder bent geworden

Natuurlijk ben je dol op je kleintje en staat die altijd op de eerste plaats, maar om niet gek te worden, en wij spreken uit ervaring, heb je echt wel tijd nodig om voor jezelf te zorgen. 

We horen je denken; hoe dan?! Geen nood – met wat creativiteit kom je een heel eind. We helpen je alvast op weg.

1. Schakel een oppas in

Heb je zin om ’s middags naar de bioscoop te gaan? Een massage te nemen? Een dutje te doen of gewoon een uurtje alleen te wandelen? Voor jezelf zorgen hoeft geen uren te duren – en het is echt oké om daarvoor een oppas in te schakelen. Wil of kun je niet investeren in een oppas? Schakel dan andere moeders in en gooi het op een akkoordje. Jij neemt de kinderen van de buurvrouw mee op dinsdagmiddag, zij ontfermt zich over de jouwe op donderdagochtend.

2. Verwijder/ontvolg Facebookvrienden die je stress bezorgen

Zit je aan huis gekluisterd omdat je baby van dutje naar dutje leeft? En zie je hoe kinderloze Facebookvrienden op een zonovergoten terras aan de rosé zitten? Het is echt niet erg om hun status updates even een paar weken af te schermen. Je beschermt jezelf tegen factoren die je een jaloers of rancuneus gevoel kunnen bezorgen. Je kan trouwens makkelijk ongemerkt iemand ontvolgen en later terug volgen.

voor jezelf zorgen

3. Verzamel een groep jonge moeders om je heen

Niets is zo fijn als stoom afblazen bij andere (jonge) moeders die precies hetzelfde doormaken als jij. Heb je leuke vrouwen ontmoet tijdens de zwangerschapsyoga? Probeer contact met ze te houden en spreek regelmatig met elkaar af. Ja, óók als dat betekent dat je je baby huilend en schoppend in een rompertje vol vlekken naar een koffiebar moet dragen. Je vriendinnen zullen niet vreemd opkijken aangezien ze in hetzelfde schuitje zitten. Bovendien heb je de interactie met volwassenen hard nodig.

4. Maak een groepsgesprek aan

Misschien wonen je moeder-vriendinnen niet om de hoek. Dat betekent nog niet dat je niet op ze kan rekenen voor steun en bemoedigende woorden. Maak een groepsgesprek aan waarin je over en weer appt over alle opvoedingsvragen die je te binnen schieten. Als het wat te veel wordt, kan je daar gemakkelijk je hart luchten.

5. Probeer tijd te maken voor een work-out

In het leven vóór de baby kon je elk moment van de dag naar buiten voor een rondje hardlopen. In deze nieuwe realiteit zal je het waarschijnlijk moeten hebben van een fitness-dvd, YouTube video’s of de 7-minute-work-out. Wel blijven doen! Uit onderzoek blijkt dat de dopamine die vrijkomt tijdens het sporten je energie geeft – en dat is meer dan welkom met een serieus slaaptekort.

voor jezelf zorgen

6. Was je gezicht

Laten we eerlijk zijn: douchen is bijna een privilege met een baby – laat staan een uitgebreide baddersessie. Maar van je gezicht wassen kun je – hoe stom het misschien ook klinkt – wel een soort spa-ritueeltje maken. Gebruik de lekkerste gezichtsolie die je kan vinden en maak er een momentje van.

7. Plan je dutjes

Het ultieme doel is om te slapen wanneer de baby slaapt, maar alle nieuwe moeders weten dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Investeer in dingen die je daarbij kunnen helpen – een slaapmasker of een white-noisemachine (een apparaat dat rustgevende geluiden uitzendt). Zorg ervoor dat de omstandigheden zó ideaal zijn zodat, wanneer je de kans krijgt, je ook echt een dutje kan doen.

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
7 tips om goed voor jezelf te zorgen wanneer je net moeder bent geworden
Sluiten