Zwangerschap 10 aug 2019 Paulien

Waar moet je op letten als je wil sporten tijdens je zwangerschap?

Of je nu elke dag een intensieve bootcamp doet of af en toe eens een baantje trekt in het zwembad, beweging is goed voor je! Maar als je zwanger bent, verandert er een heleboel in je lichaam en dat zal ook invloed hebben op je sportieve gewoontes. Wij geven je alvast wat richtlijnen voor als je wil sporten tijdens je zwangerschap.

Waar moet je op letten als je wil sporten tijdens je zwangerschap?

Blijf bewegen!

Blijven sporten en bewegen geeft je niet alleen een fijn gevoel, maar het zorgt er ook voor dat je lichaam klaar is voor de uitdaging van bevallen. Ook helpt het je om fit te blijven en sneller te herstellen na de bevalling. Meer motivatie heb je niet nodig toch?

Carbs before sports

Je lichaam heeft tijdens de zwangerschap een grotere behoefte aan koolhydraten. Een deel van jouw energie-inname gaat immers naar het kleine wondertje in je buik. Neem daarom vóór het sporten een koolhydraatrijke snack.

Hydrateren!

Om oververhitting te voorkomen en je vochtbalans op peil te houden is het belangrijk om veel en regelmatig water te drinken tijdens het sporten. Als je zwanger bent droog je namelijk wat sneller uit. Ook ligt je lichaamstemperatuur wat hoger, dus oververhitting ligt sneller op de loer dan normaal. Neem dus altijd een flesje water mee.

Ga voor die bekkenbodemoefeningen!

Tijdens de zwangerschap verandert je houding en verslappen de banden in en rondom het bekken. Ook de bekkenbodemspieren verliezen vaak wat spanning. Hierdoor kunnen klachten ontstaan zoals bekkeninstabiliteit, lage rugpijn, pijn bij het vrijen en incontinentieklachten. Door de spieren van je bekkenbodem te trainen kun je deze klachten helpen voorkomen.

Let op de omgeving

De omgeving waarin je sport mag niet te warm of te vochtig zijn. Juist tijdens je zwangerschap is warmteregulatie erg belangrijk. Het is handig om laagjes aan te trekken, zodat je je sportkleding altijd kunt aanpassen aan je omgeving. De ruimte moet ook goed geventileerd zijn.

Aanbevolen sporten

Fietsen, wandelen en zwemmen kun je de gehele zwangerschap blijven doen. Naast de puur op zwangerschap gerichte bewegingsprogramma’s en cursussen zijn er diverse sporten die je gedurende een groot deel van je zwangerschap nog kunt uitoefenen, zoals aerobics. Bespreek altijd even met je trainer of arts hoe lang je jouw sport veilig kunt blijven doen.

Luister naar je lichaam

Deze zou heel logisch moeten zijn, maar toch vergeten sommige mensen het: luister altijd naar je lichaam. Als je rugklachten krijgt, duizelig wordt, hoofdpijn krijgt, of je je simpelweg niet goed voelt, neem dan een pauze of stop met je workout. Bewegen is gezond, maar jezelf uitputten met een baby in je buik, is dat niet!

Bron: 24baby

Reageer op artikel:
Waar moet je op letten als je wil sporten tijdens je zwangerschap?
Sluiten