Mama & papa 17 Apr 2019 Paulien

8 snelle en makkelijke manieren om te ontstressen

Met kleine kinderen in huis vind je amper tijd voor jezelf en daar krijg je dan stress van. Maar je hebt niet de tijd om je te ontspannen, dus word je nog gestresseerder. Maar geen nood, want wij kennen 8 snelle trucjes waardoor je je meteen veel rustiger zal voelen.

1. Stretch je lichaam

Het is niet voor niets zo lekker om je uit te rekken wanneer je net wakker bent of een hele tijd in dezelfde positie op een stoel hebt gezeten. Door te stretchen voel je je meteen relaxter omdat je diep in kunt ademen en je bloeddruk verlaagt. Rek je dus gerust nog eens extra uit!

 manieren om te ontstressen

2. Maak een wandeling

Dit kan uiteraard wat langer duren dan slechts vijf minuutjes, maar het is het waard. Frisse lucht en wat tijd voor jezelf zorgen ervoor dat je hoofd weer wat rustiger wordt. Je kunt de kinderwagen meenemen, maar op jezelf gaan wandelen doet je nog meer ontstressen.

3. Ga sporten

Tijdens een work-out breng je je hartslag omhoog waardoor het hormoon serotonine vrijkomt, het gelukshormoon. Het kan zelfs al helpen om een paar sit-ups, torso twists of squats te doen, of ga als je wel tijd hebt lekker naar de sportschool.

4. Maak jezelf aan het lachen

Nee, je moet geen slechte moppen voor de spiegel vertellen. Maar grappige filmpjes op YouTube kijken helpt wel echt. Dus go ahead: pak de kattenfilmpjes er maar bij!

5. Pak er een kleurboek bij

Serieus, kleurboeken voor volwassenen zijn een absolute uitkomst en kunnen je niet alleen helpen te ontstressen, maar ook je productiviteit en slaapkwaliteit opkrikken. Tijd om nostalgisch te worden en je weer in je kindertijd te wanen met een kleurboek. Geen kleurboek voor volwassenen in huis? Het grote ‘Frozen’-kleurboek kan even goed dienst doen, hoewel dochterlief er misschien niet zo blij mee zal zijn.

 manieren om te ontstressen

6. Raak alle negatieve energie kwijt

Als je bij bovenstaande puntjes harder met je ogen draait dan de armen van je kind bij een driftbui, dan is deze tip iets voor jou. Raak even alle negatieve energie kwijt door te schreeuwen van frustraties, keihard mee te zingen met je favoriete muziek of even gek te dansen om muziek uit je jeugd. Gewoon gáán!

7. Ruik aan een sinaasappel

Wait, what? Het is toch echt bewezen: door de geur van een sinaasappel te ruiken, kan je stress drastisch verminderen. Het proberen waard, lijkt ons.

 manieren om te ontstressen

8. Mediteer kort

Een simpele ademhalingsoefening doet al wonderen. Sluit je ogen en neem even de tijd om diep in te ademen en rustig uit te ademen, een aantal keren. Alleen dit kan al helpen om je relaxter te voelen. Nog wat #1 erbij en je bent weer klaar voor de komende drukte.

Lees ook: 5 tips voor mama’s die willen ontspannen na een lange werkdag

 

We hebben ook een wekelijkse nieuwsbrief.

Wil jij die graag in je mailbox? Schrijf je dan hier in!

Reageer op artikel:
8 snelle en makkelijke manieren om te ontstressen
Sluiten