Zwangerschap 2 Jun 2019 Paulien

Rugpijn tijdens de zwangerschap: dit kan je eraan doen

Je zeult (naarmate je zwangerschap vordert) behoorlijk wat extra kilo’s met je mee en je hormoonspiegel verandert. Hierdoor kan je rugpijn tijdens de zwangerschap krijgen. Heel vervelend, maar er is gelukkig zeker iets aan te doen.

We hebben enkele tips om rugpijn te voorkomen én te verlichten voor je op een rijtje gezet, zodat je straks weer fluitend rondloopt. Succes!

Rugpijn tijdens de zwangerschap

Rugklachten komen vooral voor in het laatste trimester van de zwangerschap. Logisch, want je buik blijft groeien in omvang en gewicht. Wanneer je zware buik op je onderrug duwt, kun je rugpijn krijgen. Daarnaast is je lichaam zich volop aan het voorbereiden op de bevalling, waardoor ook je gewrichtsbanden zachter worden en je pijn kunt krijgen in je bekken en aan de onderkant van je ruggengraat. Niet fijn.

Rugpijn verlichten

Een warm bad
Een warm bad kan helpen de rugpijn te verlichten. Laat het bad vollopen met een lekker olietje of bruisbal en gun jezelf de tijd om even te liggen. Niet zo’n fan van in bad gaan? Ook een warme kruik kan helpen tegen de pijn.

Een massage
Kijk je partner lief aan of boek een massage op een plek bij jou in de buurt. Een massage helpt je ontspannen; je spieren worden soepeler, je gaat dieper ademhalen en je hoofd komt compleet tot rust. Hierdoor krijgt je lichaam de tijd om zich te herstellen.

Buikband
Blijf je last hebben van pijn? Vraag je verloskundige dan eens of een buikband niet iets voor jou is. Zo’n band wordt vaak geadviseerd om rugpijn en pijn in de buik- en bekkenstreek te verlichten.

Rugpijn voorkomen

Lichaamshouding
Heel belangrijk: let op je houding! Het is best lastig, maar probeer je bewust te zijn van hoe je zit, staat en loopt. Als je de juiste houding aanneemt, zijn je nek en rug altijd in een rechte lijn. Cruciaal als je geen fan bent van rugklachten.

Uit bed stappen
Of je gaat voor je linker- of rechterbeen, dat mag je helemaal zelf kiezen. Maar het is belangrijk dat je ook bij het uit bed stappen let op je houding. Draai je eerst op je zij, voordat je rechtop gaat zitten en de dag begint.

Beweging
Misschien heb je de neiging om met je zwangere buik vooral heel rustig aan te doen en niet veel te bewegen, maar dat is geen goed idee. Als er íets nefast is voor je rug, is het stilzitten. Maak regelmatig een wandeling of ga bijvoorbeeld een stukje zwemmen. Door in beweging te blijven, ga je rugpijn tegen.

Luister naar je lichaam
Misschien wel het allerbelangrijkste: luister naar je lichaam. Als je voelt dat je last krijgt van je rug na een bepaalde activiteit, hoe simpel ook, doe dit dan gewoon niet. Zorg goed voor jezelf. Je weet wat ze zeggen: voorkomen is beter dan genezen.

Lees ook: 8 snelle en makkelijke manieren om te ontstressen

We hebben binnenkort ook een wekelijkse nieuwsbrief

Wil jij die graag elke week in je mailbox? Schrijf je dan hier in!

Reageer op artikel:
Rugpijn tijdens de zwangerschap: dit kan je eraan doen
Sluiten