Bevalling 31 May 2019 Paulien

Tips voor vrouwen met een postnatale depressie

Bij een postnatale depressie kan je maandenlang last hebben van een neerslachtig, prikkelbaar en angstig gevoel. Het is belangrijk om de depressie snel te behandelen en je hier niet voor te schamen. Hier zijn enkele dingen die je voor jezelf kan doen als je een postnatale depressie hebt.

1. Neem je klachten ernstig

Om te voorkomen dat een postnatale depressie langdurig blijft aanslepen, is het belangrijk de signalen zo snel mogelijk te herkennen en hulp te zoeken. Er is namelijk niets om je voor te schamen en onbehandeld kan een post-partumdepressie jaren duren.

2. Aanvaarding

Probeer te aanvaarden dat je je niet voelt hoe je je zou willen voelen en verzet je daar niet tegen. Het is niet omdat er een kindje in je leven is, dat jouw gevoelens niet meer van tel zijn.

3. Schuldgevoel

Voel je niet schuldig over je gevoelens en gedachten. Wat jij voelt en denkt, lees en hoor je misschien niet overal, maar er zijn zoveel moeders die hetzelfde voelen als jij. Onthou ook dat de gevoelens samenhangen met de depressie en dat ze dus na behandeling vanzelf weer zullen verdwijnen.

4. Perfectie

Sommige ouders zijn gebrand op de perfecte ouders zijn, maar dat bestaat nu eenmaal niet. Sta jezelf toe fouten te maken. Het is doodnormaal dat je al zoekend leert, met vallen en opstaan.

5. Laat andere mensen toe

Het soms moeilijk, maar het is enorm belangrijk dat je over je gevoelens en zorgen praat. Doe je dat graag met je partner, vrienden of liever iemand die je helemaal niet kent? Dat kan allemaal, zolang je maar niet alleen staat.

6. En laat die mensen ook helpen

Aanvaard de hulp die je naasten je bieden. Omring jezelf door mensen die je graag ziet en laat hen bijvoorbeeld helpen in het huishouden, oppassen op je baby. Je kan ook altijd beroep doen op gezinszorg en aanvullende thuiszorg.

7. Gun jezelf tijd

Dit bedoelen we vrij letterlijk. Neem tijd en rust voor jezelf, met en zonder de baby. Spreek af met je partner hoe jullie de taken verdelen en plan elke dag een uurtje absolute rust in. Gebruik dan oordopjes en zonder jezelf even af. Je kan ook naar manieren zoeken om lichamelijk te ontspannen zoals zwemmen of yoga.

8. Schakel op tijd hulp in

Als je klachten te heftig zijn of na 14 dagen nog niet verminderen, twijfel dan niet om een arts of verpleegkundige te contacteren. Zij kunnen je dan goede raad geven en eventueel doorverwijzen naar een specialist.

 

 

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Tips voor vrouwen met een postnatale depressie
Sluiten