Peuter 27 Aug 2019 Paulien

Zo maak je een makkelijk ochtendritueel om ochtendstress te vermijden

Soms is het moeilijk voor kinderen om een goede ochtendroutine te ontwikkelen. Zeker na een periode van vakantie is het niet gemakkelijk om ’s morgens iedereen vrolijk de deur uit te krijgen. En zelf wil je uiteraard ook niet te laat komen op je werk. Wij geven je wat tips om ochtendstress te vermijden!

123-gezin-maalt-voed-stress-03-19.png

Voorbereidingen

Ochtendstress vermijden begint eigenlijk al de avond ervoor. Door de juiste voorbereidingen te treffen bespaar je een berg tijd en kan je de volgende dag een pak rustiger beginnen aan je dag.

  • Neem samen met je kinderen tien minuten de tijd om de volgende dag voor te bereiden. Verzamel de school- en sporttassen en zet ze klaar voor de volgende dag. Kijk samen in de agenda of ze iets speciaals nodig hebben, leg intussen het tussendoortje en de boterhammendoos erbij.
  • Dek alvast de ontbijttafel.
  • Zorg dat je kinderen weten wat ze de volgende dag moeten aantrekken. Check de sokken- en de onderbroekenlade en leg voor kleine kinderen alvast hun kleren klaar.
  • Douche jezelf de avond ervoor. Zo heb je de volgende ochtend meer tijd voor je kinderen.
  • Neem elke avond tien minuten de tijd voor jezelf om je te concentreren op de volgende dag. Je geest is nu rustig. Schrijf alles op wat je de volgende dag moet doen en wat je niet wilt vergeten. Reserveer daarvoor een klein notitieboekje dat een vaste plaats krijgt in de keuken.
kind-autogord-170_400_05.jpg

De ochtend zelf!

Kinderen reageren altijd goed op een duidelijke routine. Het duurt natuurlijk wel even voor dit allemaal op wieltjes loopt, maar geloof ons, als het eenmaal werkt, bespaart het je een berg ochtendstress.

  • Sta een kwartiertje vroeger op dan je kinderen. Zorg dat je zelf klaar bent om vervolgens de kinderen te wekken.
    Begin met de ochtendroutine een paar dagen voor het schooljaar effectief begint. Zo zijn je kinderen reeds gewend aan de veranderingen.
  • Leer je kinderen een aantal vaardigheden die je altijd verwacht, ook in de vakanties. Zoals: breng je eigen bord en beker naar het afwasmachine als je klaar bent, doe het licht uit en de gordijnen open bij het verlaten van je kamer, …
  • Spreek een volgorde af voor elk kind. Bijvoorbeeld: eerst kamer verfrissen, aankleden, dan ontbijten en broodpakket klaarmaken, gevolgd door je gezicht wassen en tandenpoetsen, plassen voor het vertrek en boekentas nemen. Verander eventueel de volgorde een beetje bij elk kind om te vermijden dat je met velen in de badkamer staat.
  • Maak een overzichtje en hang het op een zichtbare plaats zodat kinderen zelf kunnen kijken wat de volgende stap is van hun ochtendroutine.
  • Ga bij de kinderen aan tafel zitten. Ook dáár kun je de boterhammen voor de broodtrommeltjes smeren! Probeer de sfeer rustig en ontspannen te houden, zodat de kinderen trek hebben in hun ontbijt. Houd zelf de tijd in de gaten, zonder er woorden aan te vuil te maken. Bedenk dat veel kindermagen gaan protesteren bij eten onder tijdsdruk.
  • Zorg dat iedereen zelf zijn of haar spullen in de schooltas steekt. Zit alles er in? Eten? Drinken? Turn- of zwemkleren?

Lees ook: 8 makkelijke en snelle manieren om te ontstressen

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
Zo maak je een makkelijk ochtendritueel om ochtendstress te vermijden
Sluiten