Mag je blijven joggen tijdens je zwangerschap?

Als je voor je zwangerschap geregeld ging lopen en als je zwangerschap normaal verloopt, dan is er geen enkel bezwaar om dat ook tijdens de zwangerschap te blijven doen, zeker tijdens de eerste maanden. Later kan het iets minder comfortabel worden om te blijven lopen. Het is echter geen goed idee om tijdens je zwangerschap te starten met lopen of om een (halve) marathon te gaan lopen.

Lopen is niet schadelijk voor jezelf of voor je baby

De schokken die ontstaan tijdens het lopen hebben geen nadelig effect op de baby en hebben geen impact op de normale duur van de zwangerschap. Uit onderzoek blijkt wel dat vrouwen die heel veel lopen minder spontaan bevallen en wat meer hulp nodig hebben om hun baby op de wereld te zetten. Mogelijk hebben loopsters stevigere bekkenbodemspieren die minder gemakkelijk ontspannen tot er voldoende opening is voor een spontane bevalling.

Waarop moet je letten als je wil lopen?

  • Vermeld je sportbeoefening aan je arts of gynaecoloog.
  • Pas je training aan. In de eerste maanden van de zwangerschap kan je sneller moe of misselijk zijn. In dat geval moet je de training wat aanpassen: minder intensief of tijdelijk zelfs stoppen.
  • Pas op voor overbelasting. Onder invloed van hormonale aanpassingen worden de gewrichten soepeler, wat sneller aanleiding geeft tot blessures.
  • Stevige steungevende schoenen en een goede steungevende beha zijn belangrijk. Vermijd een al te harde trainingsondergrond.
  • Schenk voldoende aandacht aan een goede warming-up en cooling-down, zodat je hartslag rustig kan dalen. Wanneer je bruusk stopt, bestaat de kans dat je duizelig wordt of zelfs flauwvalt.
  • Drink voldoende voor, tijdens en na de inspanning.

Lees ook: Mag je naar de sauna als je zwanger bent?

Bronnen:
www.gezondheid.be
www.uzleuven.be
www.sport.vlaanderen

We hebben ook een wekelijkse nieuwsbrief.

Wil jij die graag in je mailbox? Schrijf je dan hier in!

Reageer op artikel:
Mag je blijven joggen tijdens je zwangerschap?
Sluiten