Zwangerschap 22 nov 2019 Paulien

Hoe kan je evenwichtig en gezond eten tijdens de zwangerschap?

Gezond en evenwichtig eten is heel belangrijk, zeker tijdens je zwangerschap. Zwangere vrouwen moeten niet zozeer meer gaan eten maar ze moeten wel voldoende aandacht besteden aan wat ze eten om tegemoet te komen aan hun verhoogde voedingsstoffenbehoefte.

Pas in het derde trimester van de zwangerschap is er sprake van een verhoogde energiebehoefte (± 150 kcal per dag). Dat wordt deels gecompenseerd omdat zwangere vrouwen doorgaans minder bewegen naarmate de zwangerschap vordert.

Daarnaast moeten zwangere vrouwen ook waakzaam zijn voor voedselinfecties zoals toxoplasmose, listeria en salmonella. Een heleboel om op te letten dus, maar dankzij de volgende tips kan je toch nog gezond eten tijdens je zwangerschap.

Gezond eten tijdens de zwangerschap

Als je gezond, gevarieerd en voldoende eet, krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt en zijn supplementen of vitamines niet nodig. De voedingsdriehoek kan je hierbij helpen.

Gezonde voeding wil zeggen:

  • Veel groente en fruit.
  • Veel volkorenproducten, zoals volkorenbrood en volkorenpasta, en aardappelen.
  • Wekelijks peulvruchten.
  • Elke dag een handvol ongezouten noten en zaden.
  • Enkele porties zuivel per dag, zoals melk of yoghurt, of met calcium verrijkte sojaproducten;
  • Een keer per week vis, liefst vette vis.
  • Gebruik bij voorkeur plantaardige olie en vet, zo weinig mogelijk dierlijke vetten. Eet zo weinig mogelijk gefrituurde gerechten.
  • Weinig suikerrijke voedingsmiddelen, zoals koekjes, taart, snoep….
  • Weinig rood of bewerkt vlees, zoals worst of vleeswaar. Rood vlees is het vlees dat van koeien, schapen, geiten en varkens komt. Mager vlees en gevogelte, of vleesvervangers zijn wel aan te raden. Eet zeker geen rauw vlees.
  • Minimaal 1,5 liter vocht per dag: water, thee en koffie, verse groenten- en fruitdranken (ongezoet) zonder suiker en melk of sojadrink.
  • Weinig zoete dranken waarin suiker zit.

Wanneer je je aan de gemiddelde aanbevolen hoeveelheden voedingsmiddelen houdt en voor voldoende afwisseling zorgt in de samenstelling van je maaltijden, krijg je normaal alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen.

We hebben binnenkort ook een wekelijkse nieuwsbrief

Wil jij die graag elke week in je mailbox? Schrijf je dan hier in!

Reageer op artikel:
Hoe kan je evenwichtig en gezond eten tijdens de zwangerschap?
Sluiten