Mama & papa 30 Dec 2019 Paulien

7 tips om dit jaar écht meer te gaan sporten

Het nieuwe jaar komt eraan, tijd voor goede voornemens. Beloof jij ook elk jaar plechtig aan jezelf om dit keer echt terug te starten met sporten, maar loopt dat na een paar dagen al weer spaak? Volg dan deze tips om het sporten dit jaar vol te houden.

Veel mensen maken goede voornemens, maar slechts enkelen houden het ook echt vol. Dankzij deze tips kan jij dat ook! Onthou wel: als je zwanger bent, ga je beter niet plots overdrijven met sporten.

1. Motivatie

Als je meer wil sporten, heb je daar waarschijnlijk een goede reden voor. Je wil misschien een paar kilo’s kwijt, werken aan je conditie, of terug wat meer tijd voor jezelf. Denk goed na waarom jij wil gaan sporten en schrijf dat misschien zelfs ergens op. Zo kan je jezelf, op die dagen wanneer je echt geen zin hebt, gemakkelijker terug motiveren.

2. Stapje per stapje

De fout die bijna iedereen maakt, is te veel ineens willen. Als je in je eerste week elke dag gaat hardlopen en elke twee dagen in de fitness staat, is dat bijna onmogelijk vol te houden. Begin dus liever rustig en bouw stapsgewijs op naar je doel.

Een makkelijke manier om je doel voor ogen te houden, is met een activity tracker. Dit model kost je maar €24,99 en stuurt alles wat je wil weten door naar je gsm.

3. Struikelblokken

Het is belangrijk te weten wat je struikelblokken zijn en daar dan meteen een oplossing voor te vinden. Blijf jij bijvoorbeeld liever binnen als het regent? Maak dan een fitness-ruimte in je eigen huis met deze handige fitnessspullen van Lidl. Dan kan je dat excuus al niet meer gebruiken.

4. Doe wat je leuk vindt

Als je elke dag met tegenzin moet gaan sporten, ga je dat sowieso niet lang volhouden. Zoek daarom een sport die je leuk vindt. Haat je lopen, maar wil je toch graag aan je conditie werken? Probeer dan eens te gaan inlineskaten of zoek een leuke aerobicsles op het internet die je makkelijk elke dag kan doen.

5. Maak concrete plannen

Het huishouden, je werk en je kinderen zijn al drie full-time jobs in een! Heb je dan zelfs nog tijd om te sporten? Zeker, maar dan moet je dat wel goed plannen. Maak ruimte voor sport in je agenda en hou je aan die afspraak.

6. Wees niet te streng voor jezelf

Goede voornemens gaan vaak gepaard met torenhoge verwachtingen – die je alleen jezelf oplegt. Maak haalbare, concrete plannen om te sporten, maar wees ook niet boos op jezelf als het een keer niet lukt. Denk ‘volgende keer beter’ en laat je niet demotiveren als je plannen om te sporten in het water te laten vallen.

7. Zoek een buddy

Als je het moeilijk vindt om jezelf gemotiveerd te houden om naar de fitness te gaan of te gaan lopen, sla dan een buddy aan de haak. Dat kan je partner zijn, een vriendin of zelfs een collega. Spreek af dat jullie elkaar er aan herinneren wanneer het tijd is om te sporten en spreek elkaar goede moed in als een van jullie twee een keer geen zin heeft. Wat ook kan helpen: kies een sport of oefeningen waarbij jullie elkaar nodig hebben, dan zal je buddy veel minder snel geneigd zijn om de afspraak af te zeggen. Racketsporten als badminton zijn bovendien érg leuk om samen te doen.

In samenwerking met Lidl

Het beste van Minimi.be in je mailbox?

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Reageer op artikel:
7 tips om dit jaar écht meer te gaan sporten
Sluiten